torsdag 10 juli 2008

Panta mera; Det dolda budskapet.


Igår, nyligen hemkommen från en lång och utdragen dag på jobbet satte jag mig med en tallrik pannkakor och slötittade på TV. I svensk tv finns det någon så upplyftande som reklampauser, en liten solstråle som bryter av det där som man satt sig framför tvn och tittar på för att man tycker att det är så tråkigt att man naturligtvis vill bli avbruten. (Ironi) I alla fall, plötsligt så dyker Panta Mera-reklamen upp i rutan. Du vet dendär när dom återvinner en PETflaska eller en burk. Efter att ha sett den reklamfilm många gånger och i många olika versioner så har jag kommit att inse att den också har ett dolt budskap. Den talar om för oss att det är bättre att dricka kolsyrat vatten än att dricka läsk. Vilket väl iofs är ett bra och inte minst sanningsenligt budskap. Det är nämligen så att varje gång en flaska eller burk återvinns i reklamen så är det en läskflaska/burk som omvandlas till en flaska eller burk med kolsyrat vatten i. Igår var det tex en flaska med Coca-Cola som bröts ner för att återupplivas till en flasa Ramlösa Naturell. och samma mönster följer då genom alla dessa reklamfilmer. Då är frågan om man ska tycka att det är bra att det är på detta sättet, eller om man ska känna sig lurad. Jag kanske är personen som trots riskerna jättegärna dricker läsk, men efter att ha sett denna reklamfilm gång på så går jag till slut och köper vatten. Vatten kan man ju faktiskt få direkt ur kranen.


Tänk på det. Vet du några fler reklamer med dolda budskap i?


Over and Out

Inga kommentarer: