torsdag 11 februari 2010

Engelsk grammatik

Så blir en helkväll med mitt grammatikhäfte idag verkligen. Egentligen är det ganska roligt, kul att klura på de olika sakerna. Bara lite frustrerande när man verkligen inte förstår. Tror jag ska fråga Lina om hon har lust att käka lunch någon dag och så kan vi gå igenom några kapitel ihop. Vet att både hon och jag har missat en del seminarier och då är det lite svårare att få klarhet i saker och ting.

Har gjort 2 av 4 typ kapitel i kompendiumet som jag ska göra idag. Tänkte ge er ett litet smakprov och se om ni kan lista ut vad som är fel med meningarna. Det är nämligen det vi ska göra. Hitta de grammatiska felen och sedan rätta till dem helt enkelt.

The following sentences each contain a noun phrase with errors in the use of articles. Identify the noun phrase, state wheter the construction is used in specific or generic sense and suggest changes where appropriate to form grammatically correct sentences.

18. The racism is another big problem that we are facing today.
19. In the second half of the 19th century the industy needed women as manpower.
20. The songs of C M Bellman can help us to understand how life was back in the 18th century.
21. They say that you can tell the future by studying the history.
22. The English is the most important language.
23. We have to listen to the public opinion.
 and so on...

Ett litet smakprov av hur en sida i mitt kompendium kan se ut :)

Men nu ska jag kolla på en föreläsning på fronter och sen ska jag fortsätta med section 4 som handlar om pronomen.

1 kommentar:

Sara sa...

vad sjukt. det ser ju och låter rätt ut imo :s