torsdag 7 april 2011

Tårtbak och Borås

Har haft seminarie idag, pappas internet är tydligen inte särskilt pålitligt dock, väldigt synd :/
Sen var jag och Jimmy en sväng till Borås och köpte födelsedagspresent till pappa som fyller år imorgon. Blev lite annan shopping också, Jimmy köpte sneakers och jag fick lite hårfärg och lite lunch på subway.
Hemma nu i eftermiddag har jag bakat en tårta som pappa kan ta med till jobbet imorgon och shred:at med Jimmy. Eftersom jag hittills inte träffat någon som inte gillar denhär tårtan så tänkte jag lägga upp samt länka till receptet. Så vitt jag vet har tårtan gått hem hos åldrarna 4-70. Kan inte uttala mig om folk som är yngre eller äldre än det ;D

Iaf, sjukt lätt att göra och här kommer receptet inkopierat från Tasteline.com
(Om det inte är säsong för tokfina hallon brukar jag dekorera med physallis istället)

Ingredienser

Chokladkaka
3 st 
3,5 dl 
150 gram 
1,5 dl 
2 dl 
1 tsk 

Chokladcréme
1,75 dl 
150 gram 
20 gram 

Garnering
eller physallis

Tillagning

Obs! Hur resultatet blir beror mycket på vilken chokladsort och kakao som används i receptet, och det är viktigt att kosta på sig en bättre kvalitet när det gäller choklad. I det här receptet används 70 % Valhronachoklad som finns att köpa i välsorterade godisaffärer eller delikatessaffärer. Det som är viktigt är att chokladen är mörk och innehåller mellan 64 – 72% kakao.

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg och socker vitt och poröst i minst 3 minuter. Smält undertiden smöret på låg värme i en kastrull. Drag kastrullen av värmen och vispa ner kakao.

3. Rör försiktigt ner kakaosmöret i äggsmeten och tillsätt vetemjöl utblandat med vaniljsocker.

4. Häll upp smeten i en smord och mjölad kakform med löstagbar kant (minst 20 cm i diameter). Grädda kakan i ca 35 minuter och drag av 5 minuter om du använder en bredare och större form.

5. Chokladcréme: Blanda smör, grädde och mörk choklad i en kastrull och smält på låg värme. Drag kastrullen av värmen och låt crèmen svalna i rumstemperatur. Den ska vara tjock och krämig i konsistensen när den är färdig.

6. Låt kakan svalna helt innan man täcker med chokladcrémen. Garnera med hallon och citronmeliss.

Tips: Den här chokladkakan blir extra god om den tillagas dagen innan så att choklad och kakaosmaken hinner komma fram. Servera gärna något syrligt som bryter av mot den kraftiga chokladsmaken. Ett bra exempel är hallon, passionsfrukt, mango eller en liten citrussallad.
 
Den jag håller på med nu.. Ska pyntas med physallis

När Tommy fyllde tjugo förra året

Från mammas 50årskalas 2008

Första gången jag gjorde den, 2007, när John fyllde år (man ser att det är hallonsäsong här)
 

Inga kommentarer: